Je bent jong en je wilt wat.

Ze zijn jong en ambitieus, amper 18 en 19  jaar waren Aymeric De Leener en Tim  Eijssens  toen ze hun eigen bedrijf startten. Wat lijkt drie jaar later? Jeugd en ondernemen gaat samen want de jongens zijn hun eigen succesverhaal aan het schrijven. Hoe maken ze dit waar in tijden van crisis? Is het hun enthousiasme, beginnersgeluk of goede beslissingen? Of geeft de combinatie Nederland – België deze successen?

Dag Aymeric en Tim. Aymeric jij bent van België, Tim jij bent afkomstig uit Nederland, hoe hebben jullie elkaar gevonden?

Tim: In 2008 was ik op zoek naar een programmeur voor een project wat ik aan het opzetten was (Webian, wat gebruikers de mogelijkheid gaf zelf een blog/site te beheren). Aymeric heeft dit toen voor een opdracht gebouwd. De samenwerking beviel goed, waarna wij samen een parfumwebshop hebben opgezet (Parfumstad). Dit is in een later stadium verkocht, waardoor we besloten verder samen te gaan werken gezien de resultaten en successen.

Waarom zijn jullie blijven samenwerken?
Aymeric:
Ten eerste omdat de communicatie erg goed ging. Er was weinig nodig om te zeggen wat er bedoeld wordt. Daarnaast hebben wij veelal dezelfde interesses op werkvlak en zijn we niet schuw om eerlijk tegen elkaar te zijn, wat enorm belangrijk is in een goede samenwerking.
Als laatste werkt de samenwerking aanvullend. Tim ontwerpt alle concepten en neemt een deel marketing voor zijn rekening, waar ik de programmering en ontwikkeling verzorg.

Wat is jullie droom voor ‘De Leener Webdiensten’?
Tim: Momenteel zijn we druk bezig met Athoreca, waar we alle vertrouwen in hebben. Onze grote droom is om van dit project een goed lopend losstaand bedrijf te maken, waarmee we kunnen doen wat we leuk vinden. Naast het ontwikkelen van websites, het contact onderhouden met klanten en partners willen we een toegevoegde waarde bieden. Het uiteindelijke doel is om een mooi pand te hebben, met personeel, een goede werksfeer, leuke partners en waar we zelf   creatief ons ding kunnen doen.

Was het niet moeilijk of beangstigend om zo zo’n jonge leeftijd een bedrijf te starten?

Aymeric: Ik ben van mening dat je als jonge ondernemer juist meer kansen hebt. Als je iets doet wat je enorm leuk vindt, slaat dit enthousiasme over op andere mensen en zo ook op je klanten. Daarnaast kan je studentenstatus of status als jonge ondernemer ook in je voordeel werken. Klanten zijn eerder bereid om te luisteren naar jouw verhaal, dan dat van een vertegenwoordiger.

Tim: Als jonge ondernemer heb je ook minder risico’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een faillissement, waarbij je minder kwijt raakt dan wanneer je een huis zou hebben met hypotheek, een gezin moet onderhouden en personeel moet betalen.

“Een mooi pand, met personeel en goede werksfeer. Daar dromen we van.”

Jullie hebben een nieuw project ‘Athoreca’. Vanwaar komt de naam en wat houdt het in?

Tim: Met het project richten wij ons op de horeca, vandaar dat wij in ieder geval deze term in onze bedrijfsnaam wilde hebben. Daarnaast willen wij met het eerste deel ‘At, (ofwel @)’ aanduiden dat het project zich richt op de horeca, bij Twitter wordt bijvoorbeeld als je iets aan iemand schrijft ‘@teijssens’ gebruikt.
Daarnaast geeft de “@” aan dat het online ontwikkelingen betreft, denk hierbij aan e-mail e.d.

En niet geheel onbelangrijk, onze namen beginnen met een A en een T, wat resulteert in AT.

Aymeric, jouw vader is ook bij Athoreca betrokken, meestal loopt samenwerken met familie niet goed af. Hoe verloopt dit bij julie?

Aymeric: Mijn vader is officieel eigenaar van Athoreca maar hij laat Tim en mij zeer vrij en vertrouwt op onze kennis en vaardigheden.

Tim: Ik ben bijvoorbeeld bevoegd om zaken te doen in naam van de onderneming , wat ook vertrouwen laat zien.

Verschillende bedrijven moeten hun deuren sluiten door de crisis, jullie bedrijf heeft success en blijft bestaan. Hoe komt dit?

Aymeric: De reden dat wij blijven bestaan is omdat wij in een markt zitten dat nog steeds groeit. De mogelijkheden op het internet zijn eindeloos en biedt enorm veel mogelijkheden. Er zijn enorm veel online markten zoals webshops, het verkopen van vakanties of puur de ontwikkeling van websites.

Doordat veel bedrijven nog steeds aan het innoveren zijn met projecten en altijd op zoek zijn naar het nieuwe gouden idee, resulteert dit voor ons in een rits aan aanvragen.

Tim: We proberen daarnaast zelf ook altijd met goede ideeën te komen, zoals bijvoorbeeld Athoreca. Met Athoreca vervullen we een behoefte, welk in dit geval de beperkte online kennis van horecaondernemers is. We leveren hiermee een totaal pakket aan de horecaondernemer waarbij wij alle werkzaamheden voor onze rekening nemen en de ondernemer naderhand zelf de website kan beheren door middel van een eenvoudig en overzichtelijk beheerpaneel.

We merken dat in Nederland, maar vooral België, de horecaondernemer nog niet echt actief online bezig is, terwijl hier heel veel te halen valt.

Het web is een drukke sector waar veel mensen in beginnen, maar even snel weer stoppen. Hoe moeilijk was het om een gezond bedrijf te creëren?

Tim: Het is vooral belangrijk om je bestaande klanten, als klant te houden. Het zoeken naar nieuwe klanten kost meer tijd, dan je te focussen op je bestaande klanten. Wat wij ook vooral doen is goed contact houden met onze klanten, waarbij we de service en persoonlijk contact erg belangrijk vinden. Eenmaal we alles goed afleveren en de klant tevreden is, resulteert dit in 70% van de gevallen in nog een (vervolg) opdracht.

De belastingen in België liggen hoog, is dit ook voor jullie bedrijf?

Aymeric: Er zijn heel wat mensen die klagen over de hoge belastingen, wij als kleine zaak ondervinden hier weinig last van. Omdat wij als studenten niet echt ‘hard cash’ nodig hebben vinden wij het interessanter om het overgrote deel van onze winst opnieuw te investeren in nieuwe projecten en ideeën (zoals Athoreca). Daardoor blijft er veel minder belastbare winst over en vallen we dus onder de lage(re) belastingschijven.

Tim: Zodra je meer winst begint te maken en de bedragen gestaag groeien is het interessant een goede boekhouder onder de arm te nemen. Hoewel deze vaak duur lijken, verdien je die meerkost over het algemeen gemakkelijk terug dankzij de creatieve trucjes waarmee ze op de proppen komen.

“Doe wat je leuk vindt!”

 

Op wat focussen jullie de activiteiten ‘Athoreca’ en wie is jullie doelpubliek?

Ons doelpubliek is de horecaondernemer in Nederland en Belgie. In eerste instantie is dat voornamelijk de restaurant of eetcafé eigenaar. In een later stadium komen hier wellicht hotels bij, maar willen wij eerst onze basis leggen bij restaurants.
We bieden een onlinepakket , waarbij we een nieuwe website verzorgen, vanaf ontwerp tot systeem (beheerpaneel), domeinnaam, e-mail, hosting en extra mogelijkheden als drukwerk of advies.

Wat is jullie gouden tip voor mensen die een bedrijf willen starten?

Aymeric: Doe wat je leuk vindt! Als je doet wat je leuk vindt, voelt het niet als werken en kan je eindeloos doorgaan. Daarnaast werkt je enthousiasme aanstekelijk. Ook moet je je niet meteen  focussen op het grote geld. Geld komt vanzelf als je onderneming staat.

Tim: Wat ook belangrijk is, is om je te omringen met mensen die weten wat ze doen, je kan niet alles alleen doen en overal goed in zijn. De eerder vermeldde boekhouder is daar een goed voorbeeld van. Zoek samenwerkingen op, met z’n tweeën sta je sterker dan in je eentje. Daarnaast kan je bijvoorbeeld contacten leggen met gerelateerde bureaus, waarbij je elkaar aan business kan helpen. Zo werken wij bijvoorbeeld met Athoreca sinds kort samen met Couverts Reserveren, waarbij we geen concurrenten van elkaar zijn. We bieden beide een andere dienst, maar we kunnen elkaar wel aan business helpen.

http://dlwebdiensten.eu/

http://www.athoreca.nl/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s