Kerstmarkt Brussel

Voor mijn radioreportage ging ik een kijkje nemen op de Kerstmarkt Brussel ’12 .

De kerstmarkt in Brussel loopt dit jaar van 30 november tot 6 januari, je kan er bij maar liefst 250 verschillende chalets rondsnuisteren. Veel kraampjes verkopen hetzelfde zoals glühwein, wafels en mutsen maar de sfeer zit er elke dag weer in. We stellen ons wel de vraag of de standhouders iets van de crisis voelen. Omdat we het koud krijgen, besluiten een glühwein te drinken, zo raken we aan de praat met Fabienne De Corte. Zij is een vlotte en sociale vrouw, baat twee kramen uit op de kerstmarkt en is niet om een antwoord verlegen.

“Wij voelen eigenlijk niet zoveel van de crisis, onze meeste klanten zijn toeristen en die kijken niet op een euro meer of minder. Wij hebben wel de Grote Markt in ons voordeel. Wanneer de mensen van de Grote Markt naar de Beurs stappen lopen ze recht op dit kraam op. Het andere staat rechtover O’reilly’s.” Er heerst een gevoel van collegialiteit aan het beursgebouw. Bijna alle chalets verkopen er glühwein en wafels maar dit lijkt niet voor problemen te zorgen. “Er is natuurlijk wel altijd concurrentie, maar het is een gezonde concurrentie (lacht). We zijn solidair met elkaar, we hebben maar een vijand en dat is het weer. Wanneer het regent komen de mensen niet graag buiten en dan verkopen we niet goed. We hebben dan veel liever dat het goed vriest(lacht).

Bij nul graden doet een lekkere warme glühwein deugd, je krijgt het er helemaal warm van. De geur van verse speculoosbeignets past er perfect bij en in gedachten zien we ons bij een grote, dikke kerstboom staan. “Ik vind hem niet mooi, maar het is wel goede reclame. Het is redelijk uniek om zo’n ‘kerstboom’ te hebben en er komt dus veel pers op af. BBC, RTL, CNN, noem maar op. Door al die media-aandacht komen er toeristen naar Brussel die het zeker eens willen zien, en dan passeren ze ook bij ons hé (lacht).

De Corte is niet alleen een begrip op de kerstmarkt van Brussel, daarnaast staan ze nog op verschillende kermissen zoals de Zuidfoor, carnaval Halle en carnaval Aalst. “We doen dit al een heel eind, vrijwel van in het begin al. Toen stond de kerstmarkt nog op de Zavel. Sindsdien zijn er eigenlijk alleen maar chalets bijgekomen.”

Onze glühwein is op en we wandelen verder, we komen aan het kraam van Jean-Pierre. Hij staat hier nog maar voor het tweede jaar. “Ik verkoop brioches, en ja, ik voel de crisis wel. Veel mensen komen kijken maar wanneer ze de prijs weten zijn ze weg. Wat me wel opvalt is dat ik naar de avond toe meer verkoop want brioches worden vaak bij het ontbijt gegeten. Ik moet wel toegeven dat het hier op de kerstmarkt duurder is dan in de supermarkten, maar bij ons is het wel vers door de bakker gebakken.” Als ‘s avonds niet alle brioches verkocht zijn worden deze aan instanties als Poverello geschonken. “Het zou jammer zijn dat zoveel lekker voedsel in de vuilbak zou belanden terwijl er zoveel mensen honger lijden.”

We krijgen honger en zoeken iets om te eten, we komen terecht bij Francine, zij verkoopt heerlijke tartiflette. Voor haar is het wel een geluk dat ze een vast cliënteel heeft. “ Dat is voor mij een geluk, zo heb ik toch altijd iets van inkomen.” Naast de kerstmarkt staat ook Francine op kermissen zoals de Zuidfoor, daarvoor heeft ze zelf een kraam waarmee ze rondtrekt. Waarom zij elk jaar terugkomt? “Zolang ik geen verlies maak blijf ik komen.”

Leave a Reply

