Iwein Segers: zanger, acteur, presentator en cabaretier

“Ik drink niet veel, enkel af en toe een pintje.”

We ontmoeten Iwein Segers in ‘De Walvis’, een gezellige taverne op het einde van de Dansaertstraat. “Ik heb hier vlakbij gewoond. Ik zit vaak in Merlo, een tof café. Ook zit ik soms in Le Coq. Dat vind ik een mooi café, wel met veel marginalen. De Archiduc, daar zit ik ook soms, maar daar moet je wel aanbellen. Dat is meer om bepaalde mensen te weren. Het is een café waar er iets gebeurt, maar het is geen hoerenkot. Ik heb Peter Goossens daar wel eens zien kussen met een meisje. Maar het liefst van al zit ik in de Roskam. Het gaat pas open vanaf 16 uur, anders wou ik daar eerst naartoe gaan.”

De echte Iwein

Iwein Segers heeft veel beroepen gehad. Hij begon als bibliothecaris in Sint-Genesius-Rode, hij is  cabaretier, hij acteert en nu is hij presentator van ‘Komen Eten’. Hij ontdekte vroeg dat hij acteur wilde worden en hij vindt dat alles acteren is. Toch krijgen de mensen steeds de echte Iwein te zien.

“Ik denk dat dat vooral het probleem is bij mensen die mij minder graag hebben. Ze zijn gewoon van iemand te zien zoals ze denken dat die persoon is. Bijvoorbeeld, Philippe Geubels is een droge, neuzellige komiek en die ga je nooit anders zien. Zelfs in ‘Livingstone’ is die zo. Dat ga je bij mij niet zien. Je kan niet zeggen “dat Iwein zus of zo is”. Dat verwart de mensen wel. Ik ben een buitenbeentje, maar ik probeer erin mee te draaien op mijn eigen manier. De mensen die mij volgen en leuk vinden, vinden dat grappig. En de mensen die door mij verward zijn, kunnen dat niet hebben. Die willen niet dat je aan hun voorbeelden of idolen komt. Toch probeer ik die een klein beetje te doorprikken of pootje lap te doen. Want ik vind niets zo stom als je voordoen om maar iets te zijn. En dat ga ik ook nooit doen, misschien omdat ik ook niet weet wat ik wil zijn.

Zoals Bart Cannaerts die het actiefilmpje voor 11.11.11 maakte. Goed gevonden, maar of het die zaak promoot, betwijfel ik. Ik wist niet waarover het ging maar ik had wel direct door dat het om iets te bereiken was en niet om te lachen. Misschien ook omdat ik weet dat hij absoluut niet zo is. Bij mij zou je niet geweten hebben dat het niet waar is. Dat vind ik interessanter, ook voor mezelf.”Van zichzelf zegt Iwein Segers dat acteren hem nauw aan het hart ligt. Het personage (Jean De Wit) dat hij speelde in ‘Deadline 14/10’ was een extreem-rechtse politicus. “Er is niets zo makkelijk als een soort van typetje spelen en een extreemrechtse politicus is zeker een typetje. We zijn ook naar een aantal gemeenteraden gaan kijken en naar een aantal mensen die daar zaten in Antwerpen. Dat is de makkelijkste partij om na te doen, extreem-rechts en Groen. Voor Groen neem je ofwel een allochtoon of iemand met een bloemenkleed en sandalen. Bij Vlaams Belang neem je iemand met een té groot, of té klein kostuum, een lelijke baard of lelijk haar. Dat interesseert mij wel.”

Buitenbeentje

“Ik beschouw mezelf niet als een buitenbeentje, maar ik voel wel dat ik anders ben. Je hebt BV’s die je in een panel kan zetten en die altijd hetzelfde zullen zijn. Die zijn charmant en lief en vriendelijk. Dat doe ik niet, omdat ik zo niet ben. Ik doe me niet voor als iemand anders. Ik ben wel zogezegd populair bij mensen die er zelf niet echt bij horen. Ik heb al mails gekregen “Het is altijd fijn als jij ergens in een programma zit en dat je het opneemt voor de mensen die er niet bij horen.”

“Ik geef ook toe dat ik een loser ben, maar ik vind iedereen een loser. Dat is keigoed, je moet dat gewoon toegeven. Iedereen heeft tegenslag en is eens verdrietig, dat noem ik een loser zijn. Gewoon toegeven dat we mensen zijn en dat we niet altijd goed bezig zijn.”

 Schoolmoe

“Het ging niet goed op school. Ik had 13 vakken en 11 buizen. Dan ben ik naar kunst secundair onderwijs (kso) gegaan en daar had ik wel goede punten. Toch ben ik ermee gestopt en terug naar algemeen secundair onderwijs (a.s.o) gegaan. De omgeving van kso interesseerde me niet omdat er geen variatie inzat. Iedereen werd ook in de gedachtegang “We zijn allemaal kunstzinnig” meegetrokken. Daar ben je niets mee. In het vijfde ben ik dan terug naar a.s.o gegaan en ben ik twee keer blijven zitten. Maar dat is gewoon schoolmoe en niet studeren. Ik heb mijn diploma uiteindelijk gehaald via de middenjury, maar dat maakt geen zak uit. Voor hetgeen ik wil doen, dingen maken voor theater, kan je studeren maar dan kom je uit bij kso. Het gemis is er wel, dat ik nooit met een klas heb kunnen afstuderen. Als ik de tweede keer het vijfde deed, zaten mijn vrienden in het zesde en dat is wel spijtig. Dat is ook een van de redenen waarom ik gestopt ben. Ik voelde dat het niet goed ging komen. Het is wel tof dat ik alles kan doen, zonder ervoor gestudeerd te hebben. Misschien geeft dat een andere kijk op de zaak.”

De vader van Iwein Segers was de stem achter ‘Man bijt hond’. “Ik heb een tijdje op de VRT gewerkt en mijn papa deed daar toen de radio, maar hij heeft me nooit geholpen. Ik heb nog twee broers, mijn vader heeft nooit iemand gepusht om iets in de media te doen. Hij vindt dat ook niet speciaal. Hij heeft mij soms zelfs te weinig geholpen om verder te raken in radio of andere doelen. Ik had liever iets meer steun gehad, maar het was niet nodig. Ik heb daardoor geen kansen gemist, of ik denk er zo toch niet over. Maar dat je het allemaal zelf moet gaan zoeken, dat is met vallen en opstaan.”

Expeditie Robinson

“Dat was supertof. Ik zou het meteen opnieuw doen, zelfs met dezelfde mensen. Enkel die Hollanders waren verschrikkelijk. Dat zijn echte strevers. Ze zijn anders dan wij, wij Vlamingen hebben ook een ander soort humor. Wij relativeren meer. Voor hen was het games, games, games en winnen. Maar het was echt een toffe ervaring. Op zo’n moment heb je door dat je met veel minder kan. Je kan echt zonder internet, de krant of een auto. Ik heb er echt iets uit geleerd en ik ben er zeker van dat iedereen die eraan meedeed er ook iets uit heeft geleerd. We hadden ook een enorm goede band, nu gaan we nog samen eten. Opvallend was wel dat alle vrouwen nepborsten hadden, of toch bijgewerkt. Ook de Hollandse deelneemsters. Sergio is wél puur natuur!”

ism. Marthe Deleersnyder

Leave a Reply

